Billedet på sidehoved
Billedet på sidehoved
  • Snavevej 27, 5683 Haarby - tlf. skole 64747785, børnehave 64747786 mob. 2183 5119, SFO 2331 3339
  • mob. insp. 2129 1447
  • dreslette-skole@assens.dk
Billedet på sidehoved
Billedet på sidehoved
Billedet på sidehoved
Billedet på sidehoved

Skolens logo

Billedet på sidehoved

Dreslette Landsbyordning

 

En kælder fyldt af drømme

Eleverne på Dreslette Skole har siden oktober forvandlet skolens grå kælder til et univers af drømme, der fredag blev indviet af borgmesteren.

Nyhed billede
Hvordan gør man drømme til virkelighed? Det har eleverne i 4. – 6. klasse på Dreslette Skole skulle finde ud af i projekt ”Fra kold til cool kælder”. Som led i faget Håndværk og Design fik eleverne for ni måneder siden til opgave at indrette skolens kælder, helt som de selv kunne ønske sig.
Udstyret med hjemmelavede ”drømme-briller” har eleverne udtænkt hundredvis af idéer, alt fra trampoliner og togbaner til hundeopdræt og kuglerum.
Med ”udførelses-briller” på har de efterfølgende skullet finde ud af hvordan idéerne kunne realiseres, f.eks. ved at lave opmålinger og skitse-tegninger.
Og med ”kritiker-brillerne” på blev de sidste forhindringer ryddet af vejen for til sidst at nå til enighed om hvilke idéer, eleverne kunne realisere sammen med lærere og ikke mindst skolens pedel.
Resultatet er blevet et undervands-univers med sidde-kasser, kuglerum, en scene, en bardisk og andre kreative frirum, hvor eleverne kan finde ro til læsning, gruppearbejde eller bare puste ud i løbet af en travl skoledag.
Fantasien har fået frit slag, og gæsterne blev mødt med et væld af flotte fisk, bølgende gardiner og farverige dekorationer, da kælderen fredag blev indviet af borgmester Søren Steen Andersen, Assens Kommune:
”Vi er gode til mange ting, og vi er især gode til at se, hvad der ikke kan lade sig gøre. Derfor er projektet med drømmebrillerne en interessant proces, som kan åbne øjnene for hvor meget vi egentlig kan. Og det skal vi da blære os med”, mente Søren Steen Andersen.
Ikke alle dele af projektet blev færdigt, da der for eksempel ikke var økonomi til hjemkøb af kugler til kuglerummet, så det arbejder skolens ældste klasser videre med at finde nye løsninger på fra næste skoleår.

"Først forstod jeg ikke hvad drømmebriller var, men nu bruger jeg dem hele tiden uden at tænke over det, f.eks. når vi skal løse en konflikt i klassen.”
- Amalie, 6. kl.

”Da vi fik de sorte briller på, kunne vi godt se, at det ikke kunne lade sig gøre at lave hundeopdræt i kælderen. Men så fandt vi bare på noget andet.”
- Amanda, 5. kl.

”Vi har lært mange forskellige ting, f.eks. hvordan man tegner skitser af sine idéer, at sy, at male og en hel masse om målestoksforhold.”
- Caroline, 6.kl.

”Det har været udfordrende. Der har været op- og nedture og konflikter. For det meste løste vi det selv, og nogen gange fik vi hjælp af de voksne.”
Kirstine, 4. kl.

”Resultatet er blevet helt anderledes end jeg forestillede mig, men det er blevet rigtig flot.”
- Louise, 4. kl.

”Der er flere problemer end man tror. For eksempel måtte vi finde på noget nyt med scenekasserne, da brandinspektøren var på besøg. Men vi havde heldigvis over 100 ideer at vælge imellem.”
- Maria, 5.kl.

Skrevet af Daniel Johannsen

Ingen aktuelle aktiviteter i kalenderen